mobile

שיאצו – כל מה שרציתם לדעת על טיפולי שיאצו

שיאצו הוא סוג של עיסוי שפותח ביפן והפך לשיטת טיפול פופולרית שכיום נעשה בה שימוש במדינות רבות ברחבי העולם. המונח 'שיאצו' פירושו "לחץ אצבעות" בשפה היפנית, ואכן – הוא כולל הפעלת לחץ על נקודות ספציפיות בגוף, ומעבר מנקודה אחת לאחרת ברצף קצבי. במסגרת טיפולי שיאצו נעשה שימוש בטכניקות לישה, לחיצה, הרגעה, הקשה ומתיחה, ובניגוד לטיפולי עיסוי מסוגים אחרים – טיפול שיאצו מבוצע ללא שמנים כשהמטופל נותר בבגדיו. טיפולי שיאצו מסייעים בהרגעת מערכת העצבים, המרצת זרימת הדם, הפחתת לחצים והקלה בכאבים. בשורות הבאות נדון בעקרונות המנחים עליה מבוססת שיטת הטיפול המופלאה הזו, בטכניקה הטיפולית המשמשת מטפלי שיאצו, ובכלל היתרונות שטיפולי השיאצו מספקים למטופלים.

העקרונות המנחים בטיפולי שיאצו

כדי להבין את היתרונות של עיסוי שיאצו חשוב להכיר את ההיסטוריה שלו. הרפואה המערבית מתייחסת, לרוב, למחלות כבעיות שיש לתקן, בדרך כלל בעזרת טיפולים תרופתיים, ואילו במזרח מאמינים כי הגוף והנפש צריכים להיות באיזון הרמוני עם סביבתם. שיטת השיאצו, אף ששורשיה נטועים ביפן, מבוססת על העקרונות ההוליסטיים של הרפואה הסינית המסורתית.

אחד המושגים הבסיסיים של הרפואה הסינית והרפואה היפנית נקרא צ'י . זו האנרגיה החיונית בגופנו המהווה בסיס לכל תפקודי הגוף. הצ'י זורם במסלולים ספציפיים הנקראים מרידיאנים. המטפל בשיאצו ניגש לצ'י דרך נקודות לאורך המרידיאנים הנקראות נקודות גישה.

מה תפקידו של המטפל בטיפולי שיאצו?

תפקידו של המטפל בשיאצו הוא להזרים את הצ'י – אנרגיית החיים של המטופל, דרך נקודות הגישה למרידיאנים בגופו, באמצעות עיסוי, לישה, מתיחה וכן הלאה. הרציונל העומד בבסיס טכניקת טיפול זו, הינו כי כל עוד ישנה כמות נדיבה של צ'י הזורם בחופשיות דרך המרידיאנים בגופנו, אנו נהנים מבריאות טובה. עם זאת כאשר הצ'י בחסר, לא מאוזן או שיש חסימה – או אז מופיעים תסמיני חולי (כגון הצטננות, כאבי ראש, קשיי עיכול, ובעצם כל תחושה שלילית שמשאירה אותך לא בריא, חולה או סובל מכאבים). החדשות המעודדות הן כי ניתן להשיב את האיזון לגוף באמצעות הערכה נכונה של המקור לחוסר האיזון וטיפולי שיאצו קבועים.  מטפלי שיאצו מאומנים לזהות דפוסי חוסר הרמוניה בגוף, אפילו לפני הופעת סימנים גופניים ולהמריץ את זרימת הצ'י התקינה. בשורה התחתונה: גישת השיאצו עוסקת בגוף כולו כמכלול במקום להתמקד רק בבעיות ממוקדות באזורים ספציפיים.

ספרו לי עוד על הצ'י הזה… איך טיפולי שיאצו מסייעים לאיזון הגוף?

טיפול עיסוי בשיאצו מסתמך על השימוש באצבעות, באגודלים ובכף היד של המטפל כדי להפעיל לחץ על אזורים שונים על פני גוף המטופל, במטרה לסייע בריפוי מחלות ובעיות בריאותיות שכיחות, ותיקון חוסר איזון בגוף. תנועות נדנוד, מתיחות וסיבובי מפרקים, המתבצעים במסגרת טיפול שיאצו, מסייעים כולם "להתניע" מחדש את מערכות הגוף, ולהגביר את יכולתו של הגוף לרפא את עצמו.

לחץ המופעל על נקודות בגוף מקדם, כאמור, את זרימת האנרגיה ומתקן חוסר איזון בכל גופו של המטופל. בנוסף להיותם של טיפולי שיאצו חוויה מרגיעה מאוד, שיאצו מסייע בהפגת מתחים, בטיפול בכאב ומחלות ותורם לבריאותו ולרווחתו הכללית של המטופל. יתרה מכך, שיאצו מווסת את פעילות מערכת העצבים וממריץ את מערכת הדם, הלימפה והמערכת ההורמונלית. יציבה לקויה, בעיות מפרקים, נקעים, דלקת פרקים, סיאטיקה, כאבי צוואר וגב חריפים וכרוניים, סינוסיטיס וברונכיטיס ניתנים כולם לטיפול באמצעות שיאצו.

שימושים מקובלים לטיפולי שיאצו

שיאצו משמש לעתים קרובות להפחתת לחץ ולהגנה מפני בעיות בריאות הקשורות למתח.
בנוסף, שיאצו הוא אמר לעודד את הגוף לרפא את עצמו מבעיות בריאותיות כגון:

 

  • חרדה
  • דלקת פרקים
  • כאבי גב
  • עצירות
  • כאבי ראש
  • נדודי שינה
  • בעיות במחזור החודשי
  • כאבי צוואר וכתף
  • תסמונת קדם וסתית
  • אישיאס (סיאטיקה)
  • בעיות בסינוסים
    ועוד

שיאצו ידוע גם כטיפול מגביר אנרגיה, שמקדם החלמה מפציעות וממריץ את מערכת העיכול.

על היתרונות הרבים והמדהימים של עיסוי שיאצו

עיסוי שיאצו פועל לשיפור הבריאות הכללית על ידי השפעה על מערכת האנרגיה הפנימית בגופנו.
על היתרונות הרבים שעיסויי שיאצו מציעים ניתן למנות:

  • הקלה בבעיות עיכול
  • הקלה במתח שרירי
  • טיפול במיגרנות
  • הפחתת מתח, עצבנות, חרדה ודיכאון
  • קידום תחושת נינוחות ורגיעה
  • סיוע להחלמה מדלקת פרקים שגרונית
  • המרצת זרימת הדם לרקמות הרכות ולעור
  • שיפור מראה העור
  • הקלה בכאבים הורמונליים על רקע המחזור החודשי
  • שיפור חילוף החומרים וסיוע לירידה טבעית ובריאה במשקל
  • טיפול בתסמינים של עייפות וחולשה
  • שיפור רמות האנרגיה ותחושת החיוניות
  • הגדלת טווחי התנועה של השרירים והמפרקים
  • קורדינציה משופרת

 

למרות שתוכנית טיפולים קבועה של שיאצו היא דרך מצוינת לשמור על הבריאות ולשפר את החיוניות, כמות הטיפולים המומלצת ותדירותם תשתנה עבור כל אדם. כל אדם הוא שונה באורח חייו, ורמת הלחץ שהוא חווה, כך שאדם אחד עשוי להפיק תועלת מטיפול שיאצו אחד בלבד בחודש, בעוד שאחר עשוי להזדקק לטיפולים רבים יותר, על בסיס קבוע יותר. בהתאם למטרת הטיפול, ההשפעות של טיפולי השיאצו עשויות להיות ממריצות, מרגיעות, מונעות או מתקנות. כך או כך היתרונות שטיפולי שיאצו מציעים הם מדהימים, וחוויית הטיפול נעימה ומרגיעה עבור מרבית המטופלים.

במה שיאצו דומה או שונה מטכניקות עיסוי אחרות?

טיפול עיסוי בשיאצו משתמש בטכניקות דומות לאלו שנמצאות בשיטות טיפול אחרות כמו אוסטאופתיה, ניקוז לימפטי ופיזיותרפיה. עם זאת, מטפלי שיאצו מייחסים בעיות בבריאות הגוף והנפש לחסימות וחוסר איזון בזרימת האנרגיה (זוכרים את הצ'י?) בגוף, ולכן קיים שוני באופן האבחון והטיפול בשיאצו לעומת טיפול עיסוי מסוגים אחרים.

מה קורה במהלך טיפול שיאצו?

טיפולי שיאצו נמשכים בדרך כלל בין 45 דקות לשעה. טיפולי שיאצו אינם מתבצעים על עור חשוף וניתן להשאר לבושים, אך מומלץ להגיע בביגוד אוורירי ונוח. במהלך טיפול שיאצו, המטופל שוכב על מחצלת מרופדת הפרוסה על הרצפה או על גבי מיטת טיפולים נמוכה, בהתאם לאזור עליו יש לעבוד. הטיפול מתבצע בדרך כלל על ידי הפעלת לחץ בנקודות שונות בגופו של הלקוח, תוך שימוש באצבעותיו של המטפל או בכף היד כולה, אך גם באמצעות הברכיים, המרפקים וכפות הרגליים של המטפל, בעת הצורך, עבור שרירים מתוחים במיוחד. בתחילת המפגש, המטפל מעריך את מצבו של הלקוח כדי לקבוע את דפוסי חוסר האיזון העשויים להיות נוכחים בגופו. חשוב להעריך מראש את "מצב הצ'י" על מנת שהמטפל יוכל להתאים ללקוח את טכניקת הטיפול היעילה ביותר למצבו (ישנם סגנונות טיפול שונים בשיאצו).

שיאצו

מה מרגישים בטיפול שיאצו?

כפי שציינו, בעת ביצוע טיפול שיאצו מטפלי שיאצו מפעילים לחץ עמוק על נקודות שונות בגוף, באמצעות אצבעותיהם, אגודליהם ו / או כפות הידיים שלהם. כריות האצבעות משמשות להפעלת הלחץ, וכל נקודה מוחזקת בדרך כלל בין שתיים לשמונה שניות. במקרים מסוימים, נקודות לחץ המגורות במהלך טיפול שיאצו עשויות להרגיש מעט רגישות לאחר מכן, אך זה לא אמור להזיק. לעתים קרובות אנשים מתארים את הרגישות הנלווית לטיפול בתור "כאב טוב". עם זאת, חשוב ליידע את המטפל בעיסוי אם אתה מרגיש אי נוחות או כאב במהלך העיסוי שלך. המטפל יכול להתאים את רמת הלחץ  שהוא מפעיל כדי להפוך את העיסוי לנוח יותר עבורך.

מה מרגישים לאחר טיפול שיאצו?

לאחר טיפול שיאצו – שנוטה להיות עמוק יותר ואקטיבי יותר מסוגים אחרים של עיסוי – סביר להניח שתרגיש משוחרר אך נמרץ. עיסוי שיאצו נועד להגביר את זרימת הדם, לטהר את גופך, להפחית את לחץ הדם ולהקל על כאבים הנובעים משרירים מכווצים. מטפלים בעיסוי שיאצו בדרך כלל ממליצים לנוח (ולשתות מים) במשך השעה שלאחר העיסוי, כדי לתת לגופך זמן לפנות רעלים ולהתאושש.

האם טיפולי שיאצו מתאימים לכל אחד?

בעוד שטיפולי שיאצו בדרך כלל נחשבים כבטוחים כאשר הם מתבצעים תחת ידיו האמונות של איש מקצוע מוסמך, ישנם אנשים שצריכים לנקוט משנה זהירות ולהתייעץ עם רופא לפני פניה לטיפולי שיאצו. לדוגמא, יש חשש מסוים לכך ששיאצו עשוי לגרום לתופעות לוואי בלתי רצויות אצל נשים בשלבים מסוימים של ההיריון, אנשים שעברו לאחרונה כימותרפיה או הקרנות, אנשים עם אוסטיאופורוזי , בעלי מחלות לב, ומי שלוקים בהפרעות בקרישת דם. בנוסף, אין לבצע עיסוי שיאצו ישירות על אזור חבול, שטפי דם, עור מודלק, כיבים או פצעים שלא נרפאו, גידולים, בקע בבטן או אזורים עם שברים טריים. יש להימנע משיאצו גם בסמוך לניתוחים, ועבור אנשים הסובלים ממחלת עור מדבקת, פריחה או פצעים פתוחים. לסיכומו של עניין, אם אתה שוקל לפנות לכל סוג של טיפולי עיסוי (כולל שיאצו) כדי לטפל בבעיה בריאותית, דאג לדבר עם רופא המשפחה שלך כדי לבדוק מראש האם זה הפתרון המתאים עבורך.

איך שיאצו יכול להועיל לבריאותך ולרווחתך?

שיאצו הוא טיפול לא פולשני שעשוי לסייע בהפחתת לחץ ותורם לתחושת הרווחה הכללית של האדם. התומכים הנלהבים של השיטה, סבורים כי יש לה השפעה מונעת ומתקנת כאחד.
ניתן להשתמש בשיאצו לטיפול במגוון רחב של בעיות מתחום הרפואה הפנימית, בעיות שלד-שריר וקשיים רגשיים. שיאצו נחשב כמפחית את נוקשות השרירים, ממריץ את זרימת הדם לעור, מסייע לעיכול ובעל השפעה מרגיעה על מערכת העצבים. שיאצו משמש לטיפול במגוון רחב של מצבים בריאותיים כרוניים, כמו כאבי ראש, תסמונת קדם וסתית (PMS), הפרעות עיכול, עייפות, נדודי שינה, פיברומיאלגיה, מתח, חרדה וכאבי שלד ועמוד שדרה, כולל כאבי גב תחתון, צוואר ומפרקים. ההשפעה של הטיפול בשיאצו, כאמור, עשויה להיות מעוררת וממריצה או מרגיעה ומאזנת, תלוי במטרת הטיפול.

בשורה התחתונה

עיסוי שיאצו הוא שיטת טיפול מועילה מאוד שלא רק מרפאת את הגוף, אלא גם מועילה מאוד לריפוי הנפש. מלבד הזרמת אנרגיה מחודשת בגוף, המסייעת להתגבר על עייפות וחולשה, טיפולי שיאצו מסייעים גם בטיפול בנדודי שינה, בעיות עיכול, יציבה לקויה, כאבי ראש, שיעול והצטננות, והמרצת מחזור הדם. גם מחוץ להקשר של טיפול מונע או משקם בבעיות קיימות, טיפולי שיאצו הם חוויה מרגיעה ונעימה עד מאוד, שמומלץ מאוד לנסות לפחות פעם אחת.

 

מעוניינים ללמוד עוד על טיפולי שיאצו? צוות המטפלים המיומן של "זמן מגע" ישמח לעמוד לרשותכם ולספק מענה מקצועי מלא בכל סוגיה הנוגעת לטכניקת הטיפול בשיאצו וסוגי עיסויים נוספים.

 

תפריט נגישות