mobile

מסע מרגל אל רגל – סקירה מרתקת על תורת הרפלקסולוגיה

הפרעונים, הסינים וההודים התחילו עם זה. בתחילת המאה הקודמת זה צבר תאוצה במערב. היום אין מי שלא יודע מה זה רפלקסולוגיה. יצאנו למסע מרגל אל רגל כדי להבין איך בעצם העסק הזה עובד

 

אני מנסה לחשוב על כמה ביטויים שיש בהם את המילה רגל. למשל "זה לא הולך ברגל", או "על רגל אחת", או "לשקר אין רגליים". יש המון. רק שכמעט אף אחד מהם לא מרמז על מה שאני הולך תכף לגלות: הרגל היא חתיכת עולם ומלואו. תכף אני אסביר. יש הרבה מה להסביר.

אבל קודם, עושה עוד ניסיונות לפענח. "רגל עץ", "מסתובב בין הרגליים", או אולי "רגליים קרות". לא. גם אלה לא מגלים כלום לגבי מה שעכשיו אומר, וכדאי שתתפסו כיסא ותשבו, כי זה חשוב: הרגל היא הכל. היא השתקפות הגוף. היא החיים. כלומר, זה מה שאומרים המומחים הסיניים, ההודים ואחרים.

בעצם מפה, מחצי המשפט שזרקתי קודם, נולד כנראה אותו מונח. רפלקסולוגיה נגזרה מהמילה רפלקשן, כלומר השתקפות איברי הגוף, על מערכותיו השונות, באמצעות כף הרגל. אני כותב כנראה, כי יש כאלה שסבורים שהמונח נגזר דווקא מהביטוי תורת הרפלקס.

כך או כך, זה נשמע קצת מוזר. איך בכף רגל אחת או שתיים דוחסים גוף שלם? ואם בכף הרגל נכנס כל הגוף, אז על פניו אפשר להסתפק רק בכפות רגליים, בלי שאר המערכות, שלוקחות אנרגיה, וחשמל, ואוויר צח, וגורמות כאב ראש. אם יהיו רק כפות רגליים, לא יהיה למשל כאב ראש. מבינים לאן אני חותר? סוגיה מעניינת. נשאיר אותה לפעם אחרת.

כפות הרגליים, גורסים חסידי הרפלקסולוגיה, הן מפה אנרגטית של הגוף. אני מנסה לברר עכשיו איך זה ייתכן. איך התגלגלה התאוריה הזו לכדי פילוסופיה שלמה. אז העיקרון הוא כזה. כשמדברים על השתקפות מערכות הגוף בכף הרגל, מדברים על השתקפות האיברים על כל התחלואים, הפגמים, והתהליכים שמתקיימים בהן. לכך בעצם מכוונת הפילוסופיה הרפלקסולוגית, שמהווה פרק נכבד בתולדות הרפואה האלטרנטיבית.

התבוננות מעמיקה, נגיעות, לחיצות, ועיסוי בכף הרגל, לפי אותה תורה, יוכלו לספק מידע על מצבו של בעל הרגל. מידע גופני, נפשי, מנטלי. מי שיודע לגעת כמו שצריך, יוכל גם לגרום לשינוי, או להביא להקלה בליקויי מערכות הגוף השונות. חסידי הרפלקסולוגיה מסבירים כי לחיצות באזורים הנכונים בכף הרגל, ובעוצמת מגע משתנות, יוכלו לחלול נפלאות: להשפיע על פעולת המערכת הגופנית בצורה של גירוי לתגובה, לטפל בשחרור אנרגיה חסומה והבאתה לזרימה, ריפוי מחלות, שינוי דפוסים בריאותיים ואחרים אצל המטופל, והנעת הגוף למצב של איזון, אשר עשוי למנוע התפתחות של מצבי מחלה או התמודדות עם בעיות קיימות.

 

רפלקסולוגיה – שורשים

 

למי שלא ממש מעורה בז'אנר, זה עלול להישמע כמו ענף רפואי-משלים צדדי, שדופק קאמבקים מעת לעת, לפי האופנות האלטרנטיביות, אבל מסתבר שלרפלקסולוגיה שורשים עתיקים למדי. כאלו שמפליגים אחורה, במנהרת הזמן ההוליסטית, עד ימי מצרים העתיקה. וציורי הקיר בפרמידות. וסין. וכמובן הודו. בסוף תמיד מגיעים להודו.

הרפלקסולוגיה השתרשה בתודעה המערבית הודות לרופא אף-אוזן-גרון אמריקאי בשם ויליאם פיצ'ג'רלד. זה השם הראשון שתמצאו בוויקיפדיה תחת הערך רפלוקסולוגיה, בתוספת תיאור כיצד פיתח את השיטה כפי שהיא מקובלת בימינו, אי שם בתחילת המאה ה-20. אותו רופא חקר וגילה אינדיקציות לכך שמגע בנקודות מסוימות בכף הרגל משפיע על תהליכים פיזיולוגיים בחלקי גוף שאינם אותה כף רגל. נגיד, ראש, קיבה, לב, חזה. הוא גם מצא סימנים לכך שניתן לחלק את הגוף לעשרה אזורים, המקושרים ביניהם במרידיאנים. מסעו של פיצ'ג'רלד לגילוי שורשיי כף הרגל – שאמנם חרג מתחומי מומחיותו ברפואה המסורתית, כלומר מהשילוש של אף-אוזן-גרון – הוא שלמעשה הוביל את התפתחות הרפלקסולוגיה במערב.

הקפיצה הבאה בהתפתחות הענף הרפלוקסולוגי מגיעה ב-1930. חתומה עליה יוניס אינגהאם, ילידת דרום דקוטה שבארצות הברית. היא עבדה כפיזיותרפיסטית לצד של ד"ר ג'ו שבלי ריילי, מי שהיה קולגה של פיצ'ג'רלד, ההוא מהאף-אוזן-גרון. ד"ר ריילי הרחיב את הרעיון של פצ'ג'רלד באמצעות רישום של מפת האזורים האופקיים של הגוף, המשתקפים בכף הרגל. כך נוצרה מפה מפורטת להפליא, ובתחילת דרכה לפחות גם שנויה במחלוקת להפליא, שמציינת היכן מיוצג כל איבר בגוף על כף הרגל. כך למשל, אם מתעקשים על דוגמאות, המוח, הפנים והצוואר מיוצגים על גבי האצבעות. הקיבה ממוקמת במקום טוב באמצע כף הרגל. איברי האגן באזור העקב, הירך אי שם בקצה הרגל ועוד. חלק מאותם איברים, אם שמתם לב, הם פנימיים, כאלו שאין דרך לגשת אליהם באמצעים שאינם כירורגיים, ומכאן למעשה יתרונה של הרפלקסולוגיה.

הרעיון הרפלקסולוגי, בגדול, הוא ששינויים באיברי הגוף השונים, ובהם תהליכים בריאותיים, יבואו לידי ביטוי במקום שבו הם מיוצגים בכף הרגל. כך למשל, אם ישנה נוקשות בנקודה מסוימת בכף הרגל, או אולי רגישות, ישנו סיכוי לא מבוטל שהדבר מצביע על בעיה במקום אחר. טיפול באותה נקודה מייצגת בכף הרגל, לפי אותו רעיון בסיסי, עשוי להוביל לתגובה מקלה או אולי אפילו מרפאת באותו איבר.

כך או כך, אותה אינגהאם הייתה במקום הנכון, או לצד האנשים הנכונים. ואת הרעיונות והמידע שהיו בידיה, אז כאמור מהפכניים למדי, פרסמה בספר בשם Stories The Feet Have Told"" – כלומר, "סיפורים שהרגל יכולה לספר", שהפך אותה לבעלת שם בתחום. ולא רק זה: בספר הזה ובכתבים נוספים שלה שבאו אחריו – הניחה אינגהאם תשתית כתובה ומסודרת לטיפול באמצעות כף הרגל במערכות הגוף השונות תוך שימוש בעיסוי. כלומר, בטכניקות המגע הבסיסיות. בשנות החמישים של המאה הקודמת אינגהאם עשתה מהלך משמעותי נוסף. היא קבעה את שמה של השיטה כפי שכולנו מכירים היום: רפלקסולוגיה. התוספת לוגיה, אם אתם שואלים, ואני יודע שאתם שואלים, העניקה לסיפור הזה של תורת כפות הרגליים ארשת מדעית משהו.

 

רפלקסולגיה  כמפת כף רגל

 

עד כאן היסטוריה. ואם לסכם, מלבד העובדה שמדובר באחד מסוגי הטיפולים הפופולריים, ומעבר, כמובן, להשפעה המרגיעה שיש למסאז' בכפות הרגליים (אם אתם כמובן לא מאלה שסובלים מסף רגישות שלא מאפשר שייגעו להם בכפות הרגליים), בטח כבר הבנתם שטיפול רפלקסולוגי מבוסס על תורה עתיקת יומין שהלכה והעמיקה, הלכה והתחדדה, ולפי מפתחיה יכולה להעניק למטופל בה תועלת משמעותית. כלומר, מעבר לסתם נעימים ברגל.

חשוב לחדד כי הרפלקסולוגית מוגדרת כענף רפואי אלטרנטיבי, המשלים טיפולים רפואיים מסורתיים, ולא ככזה הבא להחליפם. אנשים ברחבי העולם נעזרים בה כאמצעי נוסף להתמודדות עם מחלות שונות כמו סרטן, בעיות לב וכלי דם, כאב ראש, אסטמה וכמובן חרדות שונות.

באתר קופת חולים כללית, למשל, שם הרפלקסולוגיה היא כמובן חלק מסל הרפואה המשלימה, תוכלו למצוא פירוט מעניין. לצד ההבהרה כי בשל מורכבות האבחון יש להגיע למטפל מקצועי ומוסמך לאבחון, מופיעות שם דוגמאות לשינויים במבנה הנורמלי של הרגל תוך הסבר אפשרי על מה הדבר עלול להעיד: כך למשל אודם באזור התחתון של הבוהן צפוי להעיד על גרון אדום; גבשושיות זעירות מתחת לבוהן יכולות להעיד על גודש בגרון; כף רגל אדומה ונפוחה מהרגיל יכולה להעיד על לחץ דם גבוה; נפיחות וכאב בזרת ומתחת לשורש הזרת יכולה להעיד על דלקות אוזניים; חריצים קטנים באמצע הרגל, המציינים את הכבד והטחול, יכולים להעיד על אלרגיות; ועל אסתמה יכולים להעיד חריצים במרכז כף הרגל ובין הבוהן הראשונה והאצבע השנייה.

עכשיו נכיר את אנשי המקצוע העוסקים בטיפול בכפות הרגליים, להלן רפלקסולוגים. לצורך עבודתם הם משתמשים לעיתים בתרשים, מעין מפה של כפות הרגליים. לא פעם הם יעבדו גם על הידיים או האוזניים כדי לעורר הרפיה. לימודי רפלקסולוגיה במוסדות המוכרים יכולים להימשך עד שלוש שנים, וכוללים חקר פיזיולוגי של האיברים בראייה הרפלקסולוגית, לימוד מיקום מערכות הגוף בכף הרגל, התבוננות, אבחון סימנים בכף הרגל, טכניקות טיפול ומגע, הבנת שפת הגוף, מודלים למיפוי גוף ונפש ועוד.

"לימודי רפלקסולוגיה זה דבר רציני מאוד", מסביר אלון , הבעלים של אתר "זמן מגע", המציע שירות של עיסויים מקצועיים עד הבית, בהם טיפולים רפלקסולוגים. "ההכשרה המיוחדת בתחום מעניקה כלי אבחון וטיפול בכפות רגליים, הן בהיבט של הגוף והן בהיבט של הנפש".

. "מעבר להרגשת פינוק וכיף אולטימטיבי, לטיפול רפלקסולוגי יש הרבה יתרונות בריאותיים", הוא מסביר, "הוא יכול לשמש כטיפול משלים מונע להתמודדות עם מחלות כרוניות כגון בעיות נשימה, אלרגיות, כאבי ראש, בעיות אורטופדיות, בעיות במערכת העיכול, כאבים, הפרעות שינה, בעיות פריון, חוסר איזון הורמונלי. כמו כן, הרפלקסולוגיה תורמת להתמודדות עם בעיות נפשיות כמו חרדה, דיכאון ומצבי מתח".

אני מנסה לברר עד כמה רפלקסולוגיה תופסת מקום של כבוד בתוך סל העיסויים והטיפולים שהאתר שלו, "זמן מגע" מציע. כלומר כמה מבקשים אותה כטיפול עד הבית. "תחום הרפלקסולוגיה מאוד פופולארי ומאוד מבוקש. גם בקופות החולים השונות, ובטח אצלנו", הוא אומר, "באופן כללי, אם תבדוק, הרבה מאוד אנשים מתעניינים ברפלקסולוגיה. מצאתי שלמעלה מ-6,000 איש בחודש מחפשים את המילה רפלקסולוגיה בגוגל. זה לבד אומר הכל".
אגב, אני מכיר כאלה שלא מסוגלים שיגעו להם בכפות רגלים.

"כף הרגל הוא אזור רגיש מאוד, מלא בכלי דם ובנקודות רגישות. פה ושם, לא יותר מדי, נתקלנו באנשים שמגע בכף הרגל קצת מקפיץ אותם. מגע מדויק ורגיש יכול לפעמים לפתור גם את זה. אגב, הרגישות הגבוהה של כף הרגל היא גם מה שהופכת את הטיפול הרפלקסולוגי לכל כך נעים. מעבר ליתרונות הבריאותיים, שילוב של פעולות עיסוי, לחיצות ופעולות לישה בשמן מתאים מייצרים תענוג מושלם. אם אתה שואל אותי, מסז' בכפות רגלים זה אחד הדברים הכי מפנקים שיש. שמתי לב שעבור לא מעט אנשים זה גם טיפול 'ממכר'. יש לא מעט לקוחות אצלנו באתר שמזמינים פעם אחר פעם טיפול רפלקסולוגי.

"אגב, אני זוכר מקרה של לקוח אצלנו, שהיה צריך לעבור טיפול שיניים, ומאוד חשש ממנו. הוא התקשר אלינו, ועל הדרך הזכיר את העניין של השיניים. המלצנו לו על טיפול רפלקסולוגי. היום הוא נעזר בקביעות ברפלקסולוגיה בכל פעם שהוא מרגיש סטרס. כמוהו יש מטופלים נוספים".

רפלקסולוגיה

 

הכל בגלל הצ'י

 

אז איך זה בעצם עובד, כל העסק בזה? כלומר, אין קורה שגוף שלם מתכנס אל שתי כפות רגליים, ואיך זה שכמה לחיצות נכונות יכולות לעשות את ההבדל? כאן קיימות כמה תיאוריות מקובלות, כל אחד רשאי לאמצן לפי מידת אמונתו.

את התאוריה הראשונה, תאוריית ההשתקפות, הזכרנו קודם. לפי אותו רעיון, שפותח כאמור על ידי האדונים פיצ'ג'רלד ושבלי ריילי, ניתן לחלק את הגוף לעשרה אזורים אנכיים. בכל אזור כזה חלקי גוף שונים, הזוכים לייצוג בכפות הרגליים. עקרון ההשתקפות גורס כי נגיעה בנקודה מסוימת באחת מכפות הרגליים, תאפשר גישה לאיבר שהוא מייצג.

התיאוריה הבאה קובעת כי הרפלקסולוגיה שואבת את כוחה מהאמונה העתיקה בצ'י, "אנרגיית החיים", שמקורה במזרח הרחוק. עיקרה הוא שהאדם הוא שדה אנרגיה. גופו עטוף זרמים של צ'י, הניתנים להשפעה בין השאר בעזרת צריכת אוויר ומזון. הרפואה הקונבנציונלית לא בהכרח תסכים עם קיומו, כלומר לא בלי הוכחה מדעית, אבל הוא מוזכר לא מעט ברפואה הסינית, באומנויות לחימה, ובדתות המזרח הרחוק. הצ'י, לפי אותן אמונות, הוא הכוח המאפשר את החיים. הוא האנרגיה הזורמת בגוף שלנו. הרפלקסולוגיה שמה לה למטרה לשמור על זרימה תקינה של צ'י בגוף, כאשר מגע בנקודה הנכונה בכף הרגל, לפי אותה תאוריה, עשוי להעביר אנרגיה הזורמת בגופו של המטופל עד לאזור הזקוק לריפוי. ועל הדרך לשחרר חסימות אנרגטיות, דבר שעשוי להיגרם למשל על ידי מתחים.

תאוריה שלישית שנזכיר נוגעת לעובדה שגופנו מרושת עצבים. לפיכך מגע של רפלקסולוג עשוי לשלוח אותות דרך מערכת העצבים בכף הרגל הישר אל מערכת העצבים המרכזית, ועל הדרך לסייע בהרפיית המערכת המרכזית ורתימתה לשינויים באיברי הגוף השונים.

לצד אותן תאוריות המבקשות להסביר את קסם הרפלקסולוגיה, ישנן גם ביקורות. אחת המוכרות בהן – בדומה לביקורות שתמצאו בנוגע לענפי רפואה משלימה אחרים – היא שבסך הכל מדובר באפקט פלסבו. כלומר, הטיפול הרפלקסולוגי משיג את תוצאותיו לא בשל הטיפול עצמו, אלא בשל האמונה בו. לאדם השולח רגליו קדימה על מיטת הרפלקסולוג מידע מוקדם לגבי השינויים העשויים להתחולל בגופו בעקבות הטיפול, דבר שמוביל לשרשרת תהליכים פנימיים, רגשיים ופיזיים, ובסופם הטיפול הרפלקסולוגי משיג את תוצאותיו.

 

עיסוי בהונות

 

ברוב הדברים נגענו, ובכל זאת יש עוד פינה שנשארה פתוחה: איך בעצם עובד טיפול רפלקסולוגי? לפני הכל, נציין כי מומלץ שהמטפל יהיה רפלקסולוג מוסמך, וכמובן בעל ידיים טובות. ועדיין ישנם רפלקסולוגים שלא פוסלים גם טיפול עצמי, למשל של עיסוי בהונות הרגליים, ולחץ על נקודות כואבות, בעת כאבי ראש.

טיפול ממוצע באדם במצב בריאותי טוב צפוי להימשך בין חצי שעה לשעה. המטופל שוכב על מיטת הטיפולים, לבוש, ראשו מוגבה מעט, או בצורה אחרת שנוחה לו, וכפות הרגליים שלו חשופות. האבחון נעשה באמצעות מראה כפות הרגליים (צורה, מבנה), מישוש (טמפרטורה, גבישים), ולעיתים גם ריח. אחרי עיסוי שנועד לחימום יעיל של כפות הרגליים ושחרור המפרקים והאצבעות, תוך שימוש בשמן טיפולי מיוחד, אפשר לגשת אל הדבר עצמו. טיפול רפלקסולוגי מקצועי לא אמור לעורר כאב, ובסופו מרגישים לרוב הרפיה ותחושה נעימה. עם זאת, חשוב לזכור שלכל אדם מערכת גוף שונה, ולכן התוצאות מטיפול רפלקסולוגי עשויות להשתנות מאדם אחד לשני.

ובכל מקרה, רפלקסולוגיה לא אמורה לגרום לתופעות מזיקות לטווח הארוך כל עוד ננקטים אמצעי זהירות הכרחיים. הוא לא מומלץ, למשל, למי שמצבו הבריאותי לא יציב: מי שעבר קודם לטיפול התקף לב, ניתוח, זיהום חריף, או פציעה. ובכל מקרה, לנשים בהיריון, חולי סרטן, כאלו הסובלים ממחלת עור בכף הרגל, או מבעיות בריאותיות אחרות, מומלץ להיוועץ קודם ברופא. להזיק, זה לא יזיק.

זהו. אי אפשר להיפרד בלי לספר שאיכשהו זה מצליח. אחרי כל הביטויים שאני מגלגל על הלשון, "רגל עץ", ו"רגל קרושה", "ושם לו רגל", ואלה שהזכרתי קודם, צץ סוף סוף אחד שיכול לשקף את הפואנטה הרפלקסולוגית. לתת כותרת לסיפור. "מכף רגל ועד ראש", הוא הביטוי. תודו שאין קולע ממנו.

 

תפריט נגישות