mobile

עיסוי רפואי – הכל על העיסוי החשוב לבריאותך

עיסוי רפואי

תודה שקפצתם לביקור , עיסוי רפואי הינו עיסוי מאוד פופלארי ותורם רבות לבריאותינו במאמר זה אנו נתאר לכם במפורט על העיסוי הרפואי ,יתרונותיו ,הטכניקות בהם משתמשים לביצוע ,יעילותו,מי מוסמך לבצעו ועוד..

בשנים האחרונות, טיפולי עיסוי רפואי זוכים למקום של כבוד בהליכי שיקום והחלמה מתאונות, מחלות, ניתוחים, פציעות וכאב כרוני. עיסויים רפואיים  הם טיפולים המתבצעים על ידי מעסים מומחים, אליהם מופנים מטופלים על ידי רופאיהם, כאשר נדרש טיפול משלים לזה שמספקת הרפואה הקונבנציונלית. ניתן לומר אם כן, כי עיסוי רפואי הוא שיטת טיפול שנועדה לפתור בעיות רפואיות מאובחנות. במסגרת טיפול של מסאג' רפואי המטפל לרוב מתמקד באזורים ספציפיים בגופו של המטופל אשר בהם אובחנה בעיה קיימת. את מגוון הטכניקות הטיפוליות העומדות לרשותם של מטפלים מוסמכים המציעים עיסויים רפואיים, לצד התועלות הרבות הגלומות בטיפולים אלו, נסקור בהמשך מאמר זה.

האם מומלץ להגיע לטיפול עיסוי רפואי עם הפניה מרופא?

ככלל, מטפלים בעיסוי אינם מורשים לאבחן בעיות רפואיות באופן רשמי, ולכן מומלץ לעבוד על פי אבחנה מרופא ולשלול בעיות אחרות, כאשר ניגשים לטפל בבעיה ספציפית. כאשר מטפלים בעיסוי ורופאים עובדים בשיתוף פעולה אלו עם אלו, המטופלים יוצאים נשכרים. עיסוי רפואי יכול להיות טיפול יעיל להפליא עבור סוגים רבים של פגיעות ברקמות הרכות כמו גם קשיים נפשיים ורגשיים. יתרה מכך, בכוחו של טיפול בעיסוי רפואי לשפר את בריאותו הכללית ורווחתו של האדם. נמצא כי עיסויים רפואיים מקלים על הסימפטומים של מגוון רחב של בעיות בריאותיות, כולל יכולת להקל על מתח וחרדה, לסייע בתהליך השיקום לאחר פציעות או תאונות, ולטפל בדיכאון, מתחים וחרדות.
עם זאת, אם אתם שוקלים לפנות לטיפולי עיסוי רפואי, יש מספר דברים שחשוב שתהיו מודעים אליהם תחילה.

עיסוי רפואי הוא טיפול משלים

יש לראות בטיפול בעיסוי רפואי טיפול משלים לעבודתם של אנשי מקצוע מתחום הרפואה הקונבנציונלית. פירוש הדבר הינו כי לפני שפונים לטפל בבעיה פיזיולוגית באמצעות טיפולי עיסוי רפואי, נדרשת בראש ובראשונה אבחנה רפואית מדויקת מרופא. חשוב שהרופא המטפל שלך ידע על כוונתך לפנות לטיפולי עיסוי רפואי מבעוד מועד, על מנת שיוכל להביא לידיעתך התוויות נגד אפשריות לטיפול, במידה ומצבך הבריאותי עלול להיפגע או להחמיר כתוצאה מן העיסוי.
באופן זה, במידה ובמסגרת ההתייעצות עם הרופא שלך קיבלת "אור ירוק" להסתייע בטיפולי עיסוי רפואי, תיעוד של הטיפולים הללו בתיק הרפואי האישי שלך, יאפשר לרופא  שלך גם לנהל מעקב מסודר אחר השינויים ובשאיפה – השיפור במצבך הבריאותי כתוצאה מן הטיפול, ולגזור מסקנות לגבי המשך הטיפול בבעייתך, בהתאם לכך.

על אילו טכניקות עיסוי נשענים טיפולי עיסוי רפואי?

עיסוי רפואי הוא מונח כללי המכסה מגוון רחב של טכניקות שנמצאו כבעלות יתרונות רפואיים ומשמשות להשגת שיפור ברווחתו של האדם, קרי – בריאותו הפיזית והנפשית. בעוד שכל סוגי העיסויים הם בסופו של יום טיפולים גופניים וכוללים מניפולציה של שרירים ורקמות, בפועל, כל אחד מהם עושה זאת בדרכים שונות:

 

  • עיסוי שוודי – משתמש בעיקרו בתנועות לטיפה ארוכות ולישה עדינה כדי לשחרר מתח בשרירים וברקמות הסובבות.
  • עיסוי ספורט – בדומה לעיסוי שבדי, טכניקה זו פותחה על מנת לענות על הצרכים הספציפיים של ספורטאים, במיוחד בהיבט של שיקום לאחר פציעות ספורט.
  • עיסוי רקמות עמוק ועיסוי נקודות טריגר – טכניקות העושות שימוש בלחץ עדין אשר מופעל על נקודות ספציפיות בגוף המטופל, לשם שחרור קשרים בשרירים או חסימות ברקמות החיבור.

 

כל סוגי העיסוי שהוזכרו לעיל, עשויים אם כן, לשמש כטכניקות טיפול שנעשה בהן שימוש גם במסגרת עיסויים רפואיים. בסופו של יום, שיטות העיסוי לסוגיהן הן בסך הכל כלים בארגז הכלים שעומד לרשותו של המעסה, ואופן הטיפול במטופל, נבחר באופן פרטני על פי הצרכים הספציפיים שלו וסוג הבעיה עמה הוא מתמודד. במסגרת עיסויים רפואיים, מטפלים בעיסוי רפואי נוהגים לעשות שימוש בטכניקות טיפוליות מסוגים שונים, על מנת לסייע למטופליהם להשיג שיפור בבעיה גופנית שאובחנה על ידי הרופא, כולל: תרגילי מתיחות שיקומיים, טיפול בנקודות טריגר, שחרור מיופציאלי, וכן הלאה.

רגע, האם לכל מעסה יש הסמכה לביצוע עיסויים רפואיים?

לפני שאתה קופץ על מיטת הטיפולים, עליך לבדוק תחילה כי המטפל שלך בעל ניסיון בטיפולי עיסוי רפואי, מבין את מצבך הרפואי, את הצרכים והציפיות שלך מן הטיפול, ויודע להציע מענה לכל חשש שעשוי לעלות אצלך בנוגע לעיסוי הרפואי. במדינת ישראל ישנם אינספור מוסדות לימוד המציעים לימודי עיסוי מקצועיים או לימודי רפואה משלימה. כל אחת ממסגרות הלימוד הללו, מציעה תוכנית הכשרה מסוג קצת אחר להכשרת מעסים רפואיים. עם זאת, כפי שציינו לעיל, עיסוי רפואי הינו שם כולל לכל טיפול מסאג' אשר בא לשמש כפתרון טיפולי לבעיות רפואיות מוגדרות. כלומר, אין שיטת טיפול אחת ויחידה המוגדרת חד משמעית כשיטה לעיסוי רפואי. למעשה, העיסוי הרפואי יכול להתבצע בכל אחת מטכניקות העיסוי שהמטפל הוסמך לטפל בהן. בעיסוי הרפואי פשוט ניתן דגש על השימוש בכלים הטיפוליים והידע של המעסה לטובת השגת התוצאות הרצויות למטופל, בהתאם למצבו האישי וצרכיו הפרטניים. בסיכומו של דבר, אופיו של העיסוי והעקרונות אשר מנחים את עבודת המטפל תלויים באוריינטציה של המטפל אליו תפנו.

על יתרונות הטיפול באמצעות עיסוי רפואי

אף שהתועלת שעיסוי רפואי עשוי להציע, תלויה בבעיה הרפואית בה מטפלים, ככלל טיפולי עיסוי רפואי מספקים מענה למגוון צרכים, וביניהם:

 

  • שחרור שרירים כואבים ומכווצים העלולים לגרום לחוסר אספקת דם לרקמות רכות ולרגישות יתר למגע
  • הקלה על רגישות עצבית
  • השבתת נקודות טריגר
  • הפחתת כאב ודלקת
  • שיפור זרימת הדם והפגת מתחים
  • סיוע לעיכול
  • שיפור הגמישות וטווח התנועה
  • הרגעת מערכת העצבים
  • שיפור הקואורדינציה והיציבה
  • סיוע במניעת כאבים כרוניים עתידיים

מהי יעילותם של טיפולי עיסוי רפואי?

עיסוי רפואי הוכח כיעיל ביותר להפחתת מקרים של כאבים כרוניים על ידי התמודדות יעילה עם הגורם הבסיסי לבעיה. מחקרים עדכניים הראו כי ברובם המכריע של כאבים כרוניים, ליתר דיוק – מעל ל – 80 אחוזים מן המקרים, הכאב נובע מפציעות ברקמות רכות, כאשר במעל 74 אחוזים מן המקרים – הכאב קשור באופן ישיר לנקודות טריגר. לצד נטרול הגורם הבסיסי לכאב והעזרה שטיפולים אלו מציעים לאנשים שמעוניינים לחוות פחות כאבים בחיי היומיום שלהם, הטיפול בעיסוי רפואי הוא גם חסכוני מאוד, ולמה הכוונה? ובכן, דיווחים מפי מטופלים שעברו עיסויים רפואיים, מעידים על כך שתודות לעיסוי הרפואי, הם הפסידו פחות ימי עבודה, רמת התפקוד שלהם עלתה, והצורך להתמודד עם תופעות הלוואי הנלוות אל השימוש במשככי כאבים – פחת מטבעו, עם הירידה בצורך בשימוש בתרופות אלו, הנלווית לשיפור המושג בעקבות הטיפולים.

עיסוי בירושלים

באילו סוגי בעיות רפואיות ניתן לטפל בעזרת עיסוי רפואי?

באמצעות טיפולים של עיסוי רפואי, אנשים רבים מצאו הקלה לכאבים על רקע:

 

  • סיאטיקה (אישיאס)
  • תסמונת התעלה הקרפלית
  • בעיות גב וצוואר
  • פציעות ספורט
  • תאונות עבודה
  • בעיות ארגונומיות

עם זאת, על מנת לבחון האם עיסוי רפואי הוא אכן פתרון שעשוי לספק מענה הולם גם עבורך, אנו ממליצים לך לפנות תחילה לייעוץ מול רופא המשפחה או האורטופד שלך.

במה עיסוי רפואי שונה מסוגי עיסויים אחרים?

למונח "עיסויים רפואיים", יש נטיה לבלבל אנשים. פעמים רבות, ובצדק, נשאלת השאלה:
מה ההבדל בין טיפולי ספא מסוגים אחרים לבין עיסוי רפואי? ובכן, התשובה לשאלה זו היא כי אף שקיים דמיון מסוים בין שיטות העיסוי השונות – בהיבט שבכל סוגי העיסויים המטפל מפעיל לחץ על גופו שלה מטופל, עיסוי רפואי שונה מעיסויים אחרים ב – 3 היבטים חשובים. ראשית, עיסוי רפואי הוא עיסוי מבוסס תוצאות. פירוש הדבר הינו כי בנוסף להפגת מתחים ולהרפיה, עיסוי רפואי מתמקד בצורך רפואי ספציפי. עיסויים רפואיים משמשים, לעתים קרובות, ככלי להפחתת כאבים, כדרך להפחית דלקות, כאמצעי לשפר את זרימת הדם בגופו של המטופל, כפתרון להקלה על דחיסה עצבית, לשם שיפור העיכול, לטובת הגברת הגמישות, או לטיפול בבעיות בריאותיות מסוגים אחרים.

 

לכן, בעוד שבמהלך טיפולי עיסוי הניתנים בספא, במרבית המקרים טכניקת הטיפול מוגדרת מראש על פי סוג הטיפול הנבחר ומתמקדת בהרפיה, במקרה של טיפול בעיסוי רפואי, סביר יותר להניח כי המטפל יעשה שימוש במערך רחב יותר של כלים טיפוליים המכוונים לשיפור תפקוד השרירים ושיקומם. יתרה מכך, מטפל בעיסוי רפואי מגדיר על פי רוב, תוכנית ממוקדת לטיפול, יחד עם המלצה לסדרת טיפולים מתוזמנת מראש. זאת לעומת טיפולי ספא, שהם בדרך כלל חד פעמיים.

במסגרת עיסויים רפואיים, קיימים נטיה של המטפלים לבחור את טכניקת העיסוי המתאימה בהתבסס על הצורך של המטופל, וכפועל יוצא שלו – המעסה יכול לבחור לשלב בין כמה שיטות טיפול כדי לענות על הצרכים הספציפיים של הלקוח. לצורך העניין, עיסוי שוודי יכול לשמש בתור טיפול ברקמות העמוקות ובנקודות הטריגר בגופו של המטופל, ולאחריו – יכול המטפל לעשות שימוש בעיסוי ספורט, רפלקסולוגיה, שחרור מיופציאלי, ארומתרפיה, עיסוי תאילנדי, שיאצו, טיפול בכוסות רוח וכן הלאה.

 

בשורה התחתונה, העיסוי הרפואי מתכוונן אל הצרכים האישיים של כל מטופל ומטופל, באמצעות מגוון טכניקות טיפוליות, ואינו מתחייב לשימוש בשיטת טיפול אחת ויחידה או בכלים ספציפיים.

האם עיסוי רפואי יכול להתאים לצרכי?

במידה ואתה סובל מכאב שרירים כרוני, כאבי גב או צוואר, כאבי ראש, או אי נוחות מתמשכת על רקע פציעה ישנה – יתכן כי עיסוי רפואי יוכל לספק לך פתרון שיתרום לשיפור בתפקוד היומיומי שלך. אולם גם אתה לא סובל מכאבים, אך מעוניין לשפר את טווחי התנועה שלך, להמריץ את זרימת הדם לגפיים, או להקל על רמת המתח שאתה נתון בה – עיסויים קליניים בהחלט עשויים לסייע לך.
עם זאת, מן הראוי להזכיר בהקשר זה, כי מסאג' רפואי, ככלל, מיועד למבוגרים בלבד ולא לילדים. כמו כן, ישנם מטופלים שעקב מצבם הרפואי מנועים מלעבור טיפולי עיסוי מסוגים שונים או באזורים שונים בגופם. מסיבות אלו, לפני הגעה לטיפול בעיסוי רפואי, חשוב ביותר לפנות להתייעצות מקדימה עם רופא מומחה או רופא המשפחה שלכם, על מנת לאבחן את מצבכם ולהבטיח כי עיסוי רפואי הוא אכן הפתרון הטוב ביותר לצרכיכם.

מעוניינים ללמוד עוד על תחום העיסויים הרפואיים? צוות המטפלים המיומן של "זמן מגע" ישמח לעמוד לרשותכם ולספק מענה מקצועי מלא בכל סוגיה הנוגעת לטיפולי עיסוי רפואי.

תפריט נגישות